I am Kryšpín

The diary of a creative thinker

Menu Close

Web ostrý jako břitva – Jan Řezáč

Když se mi dostala do ruky kniha Web ostrý jako břitva od Honzy Řezáče, tak jsem se bál, že to bude ten typ knihy, který je aktuální v době vydání, ale za pět let to bude minulostí (digitální svět se neustále mění). Po přečtení prvních stránek jsem byl vyveden z omylu. Pravidla v této knize pravděpodobně nikdy nezestárnou, protože to je spíše o přístupu, jak vytvořit skvělý web. Nejedná se tedy o programátorský nebo grafický tutoriál pro tvorbu webu.
Ač je kniha prezentována jako učebnice pro webdesignéry, kteří se díky tomu mohou posunout výrazně dál a také pro klienty, kteří pochopí, co všechno obnáší ideální webová prezentace apod. Tak já si myslím, že kniha je určena pro všechny, kteří mají co dočinění s online světem a uvedu zde několik cílových skupin, které tato kniha může oslovit.

Pracovní životopis Honzy Řezáče v kostce: Na začátku kódoval HTML stránky. Pak začal nabízet grafické ztvárnění webů. Následně začal weby promyšleně navrhovat. Od návrhu webů byl jen krůček ke konzultování návrhů jiných webdesignérů. Konzultace vedly k dozorování větších projektů a tvorbě zadání pro výběrová řízení…

Během čtení jsem si totiž uvědomil, že některé praktiky se dají přesunout i do jiných oblastí, ve kterých jsem měl co dočinění i já v rámci své kariéry (od filmu, přes fotografa až po copywritera). Proto mi dovolte, abych uvedl několik ukázek, které by vás měly přesvědčit, že koupě knihy Web ostrý jako břitva není jen rozšíření knihovny o další krásnou knihu, ale je to také investice.

Cílová skupina #1 – Startupisti
V dnešní době spoustu lidí v online světě přemýšlí o nějakém startupu. V této knize najdete spoustu tipů, jak oslovit své potencionální zákazníky. Ale hlavně zde objevíte návod, jak si ověřit, že váš startup za něco stojí. Následující odstavec je převzatý z knihy s tím, že jsem ho lehce poupravil vložením slova “startup”.

Uživatelský výzkum je způsob, jak získat vhled do uvažování lidí – např. potencionálních uživatelů vašeho projektu. V rámci výzkumu můžete využít mnoho různých metod. Cílem výzkumu je minimalizovat riziko, že vytvoříte nesmyslný startup, protože nebude nabízet to, co lidé potřebují. Zároveň díky výzkumu snáze stanovíte priority celého projektu z pohledu vašich uživatelů.

Cílová skupina #2 – Filmaři
Při psaní scénáře je potřeba vymyslet charakteristiky hlavních postav. Filmový divák by se s hlavní postavou měl co nejvíce ztotožnit, aby se dokázal vcítit do jeho role. I takovou metodu najdete v této knize. Při tvorbě webu je totiž potřeba mít personu, která je jakýmsi archetypálním uživatelem webu. Následující text je opět poupravený text z knihy.

Představte si personu jako list papíru, na kterém je fotka, pár základních demografických údajů a především příběh daného člověka (příběhy jsou lepší než body, protože vám pomohou si lépe personu představit jako skutečného člověka). Persona mapuje chování, motivace a potřeby lidí, kteří budou sledovat váš film.

Cílová skupina #3 – Social Media manažeři
Správná komunikace na sociálních sítích vám může pomoci vybudovat silnou značku. Navíc vám to pomůže zvýšit důvěryhodnost a uživatelé se k vám budou rádi vracet. I u této poslední cílové skupiny si dovolím uvést příklad z knihy, který je však mírně poupraven.

Nejvyšší metodou Maslowovy pyramidy je vytvoření vazby mezi FB stránkou a jeho fanoušky. FB stránka zapadne do života lidí, kteří ji používají tak silně, že se na ni vrací, mluví o ni a doporučují ji svým známým, takže se stávají ambasadory vaší stránky a brandu navenek. Předpokladem vytvoření vazby je dokonalé pochopení lidí.

To je možná jen zlomek cílových skupin. Každý si z této knihy odnese něco jiného. Záleží na oboru a umění číst mezi řádky. Takže na závěr bych chtěl říct, abyste se nenechali odradit názvem knihy. Může se zdát, že je to jen učebnice pro web designéry, ale ve skutečnosti je to také kniha pro všechny lidi z oblasti marketingu a umění.

Za knihu děkuji Martinus.cz

Sdílet s ostatními:

© 2018 I am Kryšpín. All rights reserved.

Theme by Anders Norén.