Před nedávnem jsem narazil na Google studii „Quantifying Movie Magic with Google Search”, která se nezabývá ničím jiným, než předpovědí úspěšnosti filmu na základě Google výsledků. Zaměřili se údaje, které se týkaly filmů měsíc před premiérou, až do jejich spuštění v kinech.

Ze studie vyplynulo, že s daty 4 týdny před premiérou se dá návštěvnost filmu předpovědět s 94% úspěšností (s daty z týdne před premiérou je ta úspěšnost na 70 % procent). Dále ze studie vyplývá, že 48 % návštěvníků kin si film vybere v ten den, kdy jdou do kina. A největší vliv má zájem o trailer a četnost vyhledávání.

Hned jsem si vzpomněl na matematický vzorec japonského týmu fyziků z Tottori University, který také dokáže předpovědět úspěšnost filmu. Využili k tomu tři proměnné – počet peněz vynaložených na reklamu před uvedením filmu do kin, přímou komunikaci, kdy vám o filmu někdo řekne (word of mouth) a pak buzz, nepřímá komunikace, během které slyšíte o filmu mluvit ostatní kolem sebe (včetně sociálních sítí).

V této japonské studii sledovali denní čísla 25 filmů, které běžely v japonských kinech a pak podle těchto modelů předpověděli úspěchy filmových trháků, jako je Avatar, Spider Man 3, Transformers, Piráti z Karibiku a Šifra mistra Leonarda. Poté je porovnali se skutečnými zisky z pokladen a odpovídalo to velmi dobře.

Začal jsem si říkat, jestli je to aplikovatelné i na český filmový trh. Rozhodl jsem se udělat vlastní studii. Čísla návštěvnosti v českých kinech jsou k dispozici na webu Unie filmových distributorů a Google nabízí své Trendy, které mapujou zájem ve webovém vyhledávání v průběhu času.

Jako měřitelné období jsem si zvolil květen, kde bylo několik zajímavých filmů, které měly premiéru v jednotlivých týdnech a dostaly se také do žebříčku TOP 20, takže jsem měl dostupná jejich čísla v návštěvnosti. Jedná se o následující filmy (řazeno podle data premiéry):

Iron Man 3 (2. 5. 2013)
Scary Movie 5 (2. 5. 2013)
Velký Gatsby (16. 5. 2013)
Rychle a zběsile 6 (23. 5. 2013)
Pařba na třetí (30. 5. 2013)

Když jsem názvy těchto filmů vložil do Trendů od Google, vyskočil mi následující graf.

Hned bylo zřejmé, že nejúspěšnějším filmem měsíce května byl Iron man 3, který navíc jako jediný měl již měsíc před premiérou vysoká čísla ve vyhledávání. U ostatních se začali projevovat čísla vždy týden až dva před vstupem do kin. Zároveň je z grafu jasné, že film je hodně vyhledáván v premiérový víkend a zájem o něj postupem času klesá až do dalšího víkendu, kdy se opět zvýší počet vyhledávání. Ale ne už tak velký, jako tomu bylo v době premiéry. Takže datum premiéry a počet návštěvníků během prvního víkendu jsou velmi důležitá čísla pro distributory. Přinášejí jim totiž největší zisky. Což potvrzuje i graf mapující počet diváků v jednotlivých víkendech.

Jedinou výjimkou je film Scary Movie 5, který měl premiéru ve stejný den jako Iron Man 3 a svůj počet návštěvníků měl v dalším týdnu vyšší oproti premiérovému víkendu (pomohlo tomu i to, že 9. 5. neměl v kině premiéru žádný velkofilm).

Na samotném grafu filmu Rychle a zběsile 6 můžete jasně vidět zájem o film v jednotlivých víkendech v měsíci. Jednotlivé vrcholy totiž značí i víkendy v měsíci. Ten nejvyšší vrchol je zároveň premiérový víkend.

Jelikož se studie týká zájmu o film v České republice, tak nesmím opomenout i vyhledávač Seznam.cz, který také nabízí statistiky hledanosti. Sice jen ve dvouměsíčním horizontu, ale to mi v tuto chvíli nevadí, protože nabízí přesně ta data, která potřebuji. Postupně jsem zadal jednotlivé filmy a zjistil jsem, že poměr vyhledávání na Google a Seznam.cz je téměř totožný. Nejvíce je to znát u filmů Iron man 3 a Rychle a zběsile 6.

A jak je to teda s úspěšností filmů a tržbami? Jak je vidět v prvních dvou grafech v tomto článku, vše je závislé na prvním víkendu. Když jsem sečetl dosavadní celkové tržby jednotlivých filmů, tak se nejúspěšnějším filmem stal Iron Man 3, za ním se o druhé místo pere Vin Diesel s Leonardem DiCapriem a na konci mi tak trochu kazí čísla Pařba na třetí se Scary Movie 5. Pokud by se totiž mělo počítat podle průměrnosti ve vyhledávání, tak by si tyto dva filmy měly prohodit pozice, co se týče výdělků.

Ale já se můžu jen domnívat, že lidé hledali termín “Pařba na třetí” a nikoliv “Hangover Part III” nebo i něco jiného.

Nyní k té předpovědi úspěšnosti filmů. Jak už jsem zmiňoval, tak v ČR roste zájem o film týden až dva před samotnou premiérou. Zkusil jsem se na to zaměřit detailněji. Z grafů u jednotlivých filmů jsem si vybral data z pondělí – 3 dny před premiérou a porovnal jsem to s grafem s tržbama. Zájem o vyhledávání je poměrově stejný jako celkové tržby ke konci června.
(Iron man-39, Velký Gatsby-25, Rychle a zběsile-27, Pažba na třetí-15, Scary Movie-0)

Jen u Scary Movie 5 nebyl v pondělí žádný zájem ve vyhledávání, ten prudce stoupnul až den před premiérou. Proto je tam nula (a ostatně ten film byl i tak propadákem). S předpovědí lze však jít ještě dál. I z dlouhodobého hlediska je totiž znát, jak moc se mluví o jednotlivých filmech.

Jako další pokus jsem zkusil změřit filmy, které mají premiéru v ten samý den. Vybral jsem si datum 20. 6. 2013, kdy do kin vstoupily filmy: Muž z oceli (Zack Snyder), Univerzita pro příšerky (Dan Scanion), Meteora (Spiros Stathoulopoulos) a Bling Ring (Sofia Coppola).
Podle Google Trends o trochu převažoval animák nad novou podobou Supermana. Pak byla větší mezera, než se objevila Emma Watson a Meteora se ani v tabulce neukázala.

A jaká byla návštěvnost o prvním víkendu?

Vskutku vyhrála Univerzita pro příšerky (32,875 diváků)! Muž z oceli (30,123 diváků) v těsném závěsu a ostatní filmy upadají do zapomnění. Bling Ring skončil na 10. místě (1,391 diváků) a Meteora se ani neukázala v žebříčku TOP 20 filmů.

Na závěr jsem do Google nástroje vložil několik nejúspěšnějších českých filmů prvního desetiletí nového milénia (Tmavomodrý svět a Pupendo tam není, protože Google Trends poskytují data pouze od roku 2004).

Fialoví Snowboarďáci dosáhli vrcholu v poměru s ostatními filmy, ale jednal se o film s krátkodobou záležitostí (ta druhá malá špička je televizní premiéra po roce od premiéry v kinech). Zatímco ostatní filmy, hlavně Vratné láhve a Účastníci zájezdu, se drželi ve vyhledávání dlouhodobě. Stejně jako v návštěvnosti kin.

Co napsat na konec? Úspěšnost filmů se dá předvídat i v českých podmínkách. Kdyby člověk měl možnost měřit statistiky sledovanosti (oficiálních) videí na YouTube, tak dosáhne pravděpodobně lepších výsledků.
V některým z dalších článků bych se rád zaměřil na vliv médií při výběru filmů. Vlastně se chci zaměřit jen na webovou stránku Česko-Slovenské filmové databáze. Určitě se vám totiž stalo, stejně jako mně, že jste nakonec nešli do kina na film, protože měl malé procentuální hodnocení a byl v modré barvě, že?

Použité nástroje: Google Trends, UFD
Zdroje článků: Diginfo, Quantifying Movie Magic with Google Search

Sdílet s ostatními: