Reklama

Inspirace nebo krádež nápadů?

Ve světě reklamy už bylo vytvořeno tolik printů, TV spotů a ostatních reklamních formátech, že je těžké vymyslet něco nového a nápaditého. Díky tomu dochází k tomu, že se něco staré vezme a obnoví. Stačí špetka přeměny nějakých detailů. Jenže až se vytvoří i duplikáty všech originálů, co bude následovat potom?
I já jsem u jedné své reklamy byl inspirován intrem z filmu, ale pouze lokací a stylem amatérské kamery. Zbytek jsem si udělal sám.
Mnozí z vás už určitě viděli kampaň Veselé ovečky na Vodafone. Tentokrát Čtvrtníček nebude bavit diváky soby, ale budou se na vás dívat ovečky (v pravidlech reklamy je známo, že na diváka působí, nebo spíše by měli působit, děti a zvířata).
Agentura MarkBBDO od klienta získala peníze a dala se do práce, oslovila produkce na vytvoření TV spotů a grafická studia na nakreslení návrhů. Proběhne briefing (zadání), který může vypadat například takto:

Dobré ráno pánové,

pro našeho klienta připravujeme kampaň jejíž pojící prvek je Veselá ovečka. Vaším úkolem je připravit 2 návrhy toho, jak taková veselá ovečka vypadá.

O co vlastně jde:
Hledáme vtipnou a současně roztomilou ovečku, která se ve finále podle vašeho návrhu vymodeluje v 3D a bude fungovat jako ikona kampaně. Bude se objevovat ve spotech, na printech a všech ostatních reklamních formátech vyjma rádia.

Jako benchmark veselé ovečky je v příloze obrázek oveček z filmu Wallace a Gromit – Close Shave.

wallace01.jpg

Agentura MarkBBDo přiloží k briefu přílohu jako referenční ilustraci pro “inspiraci”.

Tahle stylizace i způsob jakým jsou ovečky vtipné je v podstatě to co hledáme. Ale samozřejmě nemůžeme použít tyhle ovce a proto potřebujeme připravit podobně vtipnou ovci (Prosím myslete při tvorbě na nějaký jednotný prvek, který umožní variabilitu různých “obličejů” oveček – velké oči v připadě Wallace a Gromita – není problém použít velké oči i pro vaše návrhy).

A jak nakonec vypadá “kreativní” výsledek?

wallace02.jpg

Tak to by byl Vodafone. Podobnost čistě náhodná. Aby článek nebyl zbytečně krátký, tak se si do pusy vezmu dalšího operátora, kterým je T-Mobile. Ten teď pomocí reklam propaguje nový tarif Mých5, který už ve Spojených státech byl nabízen před rokem. Před rokem byl pro propagaci tohoto tarifu vytvořen i televizní spot. Úkolu se ujala agentura Saatchi & Saatchi, která vytváří reklamy pro síť T-Mobile po celém světě. Takže není divu, že u nás se vzal celý původní návrh a natočil se po česku. Na tom vlastně není nic špatného, protože agentura vykrádá svůj vlastní návrh. Pro porovnání se můžete podívat na obě reklamy.

Původní US verze z minulého roku.

Česká verze běžící momentálně na našich obrazovkách.

EDIT:

Nedávno jsem narazil na jeden obrázek a měl jsem pocit, že už jsem něco podobného někde jinde viděl. Pro ukázku jsem vám vyřízl číst obrázku (klikněte na něj pro zobrazené celého obrázku).

kozyndan-bunnies-detail.jpg

Obrázek má na svědomí jeden z uměleckého dua Kozyndam a později jsem si uvědomil, že jsem ty králíky viděl v reklamě na Sony Bravia, známou pod názvem Play-Doh.

sonybraviaplaydoh.jpg

Předpokládám, že se zde najde někdo, kdo to bude vyvracet. Stejným způsobem, že ovečky jsou všechny stejné a jinak se udělat nedají. Ale musí mi vysvětlit proč agentura vybrala zrovna králíky a ne jiné zvíře.

Sdílet s ostatními:

8 thoughts on “Inspirace nebo krádež nápadů?”

  1. Já věděl že jsem ty ovce už někde viděl, prtž mi připadaly staršně povědomé.

    Ale ke článku. Je pravda, že je těžké vymyslet něco úplně nového. V podstatě už je to skoro nemožné. Takže (při nejmenším) ‘inspiraci’ se člověk nevyhne. Ale zase takto věci kopírovat? Neměl bych z toho pocit dobře odvedené práce.

    Ale Vodafone se to líbilo (když návrh přijal), zákazníci budou spokojeni (zase uvidím přes den tolik ovcí až si k ním vybuduju averzi)… takže v podstatě happy-end

  2. No .. ehm, podivej se blize. Nemaji takove usi, vodafonni maji zvedle ruce, nos je taky jiny, vlna taky. Rekl bych ze i oci. Barva je taky jina. Nerekl bych, ze je to vykradene. I ovecka u me doma nad monitorem vypada jako oba dva navrhy (podobna je z casti kazdemu obrazku).

    Vice by mi to spise pripadalo na Shaun the sheep ( http://ddrforum.pocitac.com/oveeky-t1646.html ).

    Nicmene dobry postred i napad na clanek.

  3. Dle sdělení Martina Jaroše – ředitele pro reklamu Vodafone – jsou ovečky i hudba právně ošetřené. Viz Marketing & Media číslo 45. Sice jsem sám zvědavý jak, ale to už je jiná kapitola. ;o)

  4. No, upřímně řečeno, imho ta podobnost taky není tak veliká.

    Možná v barvách, které si jsou vzdáleně podobné?

    A co se týče stylizace, není imho moc jiných cest jak ty ovečky ztvárnit. Já bych to tak nehrotil…

  5. Myslím že vždycky bude co vymýšlet. I když třeba každý den nevznikají úplně revoluční nápady, tak se pořád dělají malé inovace a díky nim v průběhu spousty let vznikne úplně něco nového.

    Podívej se třeba na auta – jak vypadal VW Golf první generace. Když dělali druhou generaci, tak se tou první víc než inspirovali, prakticky ji jenom trochu vylepšili. Když pak dělali třetí, čtvrtou, pátou, tak stejný postup zopakovali. A teď po 34 letech se podívej na první Golf a současný Golf – úplně jiná auta. A taky si mohli říct, že po III. generaci už není co nového vymýšlet. Ještě že to neudělali! Stačilo přeměnit špetku detailů, a pak další špetku, a další špetky budou následovat, aby za dalších 30 let z toho bylo zase úplně jiné auto.

  6. Ta reklama T-Mobile mi přijde taková divná v obou případech. Snad že prezentuje způsob chování, který je mi bytostně cizí. Asi takhle:

    – “Co dělá můj kluk v tvý Pětce?”
    – “A co dělá můj mobil v tvý ruce?”

    Co se týče stylizovaných oveček, žádný velký problém s nimi nemám… jsou to prostě stylizované ovečky, jaké jsem kreslil už deset let předtím, než jsem viděl Wallace a Gromita. Jsou to archetypální kreslené ovce. Podívejte se třeba na http://www.thesheepmarket.com/ (sám tam jednu ovci mám) a porovnejte, jak moc jsou si takové stylizované ovce z celého světa podobné…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *