Když už se vzpomínky z Cannes usadily, tak není na škodu se podívat na nějaké trendy z oceněných prací a sepsat několik tipů, co by mohlo být trendem příští rok.

Produkty jsou více sexy než reklama
Pokud jste chtěli letos vyhrát v digitálních kategoriích, tak jste měli větší šanci, když jste vytvořili samotný produkt, než nějaký online banner nebo film na YouTube. Grand Prix v kategorii Cyber připadl produktu Nike+ FuelBand. Žádné překvapení se nekonalo. Nike se zdá být magnetem na ocenění. A něco postavené na základě návrhu produktu a využití digitálních platforem, se zdá být pro porotu vzrušující. V nově vytvořené mobilní kategorii vyhrála aplikace Band Aid Muppets, kde z náplastí ožijí Muppets postavičky díky rozšířené realitě. Opět je to spíše o produktu, než o reklamě samotné. Nástroje k dárcovství kostní dřeně u náplastí Help Remedies je chytrý produkt, který si získal srdce mnoha lidí. Proč je to trend? Možná byla porota složena z frustrovaných produktových návrhářů, nebo se chtěli dostat z reklamy. Jedno je ale jisté, určitě hledali něco “víc než jen reklamu”.

Návrat microsite
Před několika lety byla microsite údajně prohlášena za mrtvou. Já si tím nejsem tak jist. V Cannes získalo zlato hned několik mikrostránek. Bear 71 získal mnoho ocenění po celém světě. Je to microsite, která působí spíše jako dokumentární film, který sleduje medvěda v kanadském národním parku. Zlato také získal Philips orchestr a Google, který se nebál vytvořit samostatnou stránku pro promo hudebního alba kapely Rome. Jsou krásně řešeny. Vy je navštívíte, chvilku si pohrajete, užijete a jdete dál. Nic víc.

Facebook je chabý, ale Twitter je stále v kurzu
Pokud se porotci zamilovali do produktů, tak se zdá, že přepadli přes Facebook. Žádné nápady, které byly postaveny na platformě Facebooku – jako například Whopper Sacrifice – nevyhrály v letošním roce nic. Možná tam nebyly nápady, ale možná také už jsou všichni unaveni z Facebooku. Za to Twitter se předvedl v celé své kráse s výhrou Grand Prix v kategorii za kampaň “Kurátoři Švédska, kde byl svěřen oficiální Twitter účet švédské země vždy na dobu jednoho týdne jednomu ze zájemců z řad občanů. Velmi jednoduchý nápad, který názorně ukazuje, že nemusíte vytvářet něco složitého jako je Nike+ FuelBand, který vyhrál také Grand Prix. Příští rok bude pravděpodobně Twitter out a pro cenu si půjde Pinterest nebo Instagram.

Už žádná virální videa!
K-Swiss a Kenny Powers jako Mother Fucking CEO v Cannes neuspěl podle očekávání. Zde jsou pro to dvě vysvětlení. První je, že Cannes Lions chce být jiný festival a porota už tím byla znuděná. Nebo za druhé – a to je doufám ten pravý důvod – porota neměla pocit, že je to dostatečně “digitální” a jde jen o zábavný filmový kousek. Letos nezískaly zlato žádné virální filmy. Žádné tančící děti nebo dlouhé Nike/Philips filmy. Nevypadá to, že natočení tříminutového trháku, který se dá na internet, vyhraje v budoucnu další zlato za digitál.

Může vyhrát každý
V letošním ročníku zde neexistoval dominatní klient, agentura nebo země. Dříve jsme mohli vidět klienty jako UNIQLO, které sklidilo úspěchy po všech stránkách. Nebo agentury jako Crispin. A někdy šlo téměř všechno do Švédska. Letos byl kov rozdán docela rovnoměrně. Stále více agentur se zlepšuje v digitálu a talent je optimálně rozložen, nebo to může být tím, že klienti jsou čím dál víc zadobře s výrobou inovativních prací. Ať už je důvod jakýkoliv, tak je to jen dobře. Dává nám to naději, že?

Ale někdy je potřeba víc než naděje.

Sdílet s ostatními: